piątek, 15 lipca 2011

Tatry: Hala Gąsienicowa

Stosunkowo łatwa dostępność dla turystów o różnym poziomie sprawności fizycznej, bliskość grani Orlej Perci i innych chętnie zdobywanych szczytów (np. Kościelec, Świnica, Kasprowy Wierch), wzbogacające krajobraz liczne stawy, a także słynne schronisko Murowaniec czynią Halę Gąsienicową niezwykle popularnym celem wycieczek pieszych w polskich Tatrach. Jest ona również miejscem krzyżowania się znacznej ilości szlaków turystycznych prowadzących w wyższe partie górskie. Najczęściej wybieranym sposobem dotarcia na Halę jest dojście Kuźnic, gdzie po przejściu przez kładkę nad potokiem Bystra stajemy przed możliwością wyboru dwóch szlaków prowadzących do Przełęczy między Kopami (i dalej na Halę Gąsienicową).

Pierwszy to wędrówka szlakiem niebieskim, który poprowadzi nas przez Boczań w kierunku Przełęczy między Kopami. Początkowa faza wiedzie przez las. Po kilkunastu minutach podejścia osiągamy miejsce tuż pod wierzchołkiem Boczania, w którym między drzewami podziwiać można część gór oraz Polanę Kalatówki. Szlak skręca tu gwałtownie w lewo, po kolejnych kilkunastu minutach osiągamy Skupniów Upłaz, z którego podziwiać można efektowne widoki: po lewej stronie Dolinę Olczyską i górujący nad nią masyw Wielkiego Kopieńca, po prawej zaś malowniczą Dolinę Jaworzynki, a w oddali także Giewont, Kondracką Kopę, Małołączniak i Kasprowy Wierch. Po około 1,5 godziny od startu w Kuźnicach dochodzimy do Przełęczy między Kopami, gdzie następuje skrzyżowanie ze szlakiem żółtym, a zmęczeni turyści odpocząć mogą na ławeczkach.
Polana Kalatówki widziana z Boczania
Mały i Wielki Kopieniec - widok ze Skupniowego Upłazu
Drugim sposobem dotarcia do tego punktu jest podążanie właśnie szlakiem żółtym, który od Kuźnic prowadzi początkowo dość płaskim terenem przez Dolinę Jaworzynki wzdłuż Potoku Jaworzynka. Po przejściu tego odcinka turyści zmuszeni są podjąć o wiele większy wysiłek związany z mozolnym, stosunkowo stromym podejściem, częściowo rekompensowanym jednak przez ładne widoki w dół doliny, na zbocza Skupniów Upłazu czy masyw Giewontu.  Przejście z Kuźnic do Przełęczy między Kopami zajmuje ok. 1 godzinę 40 minut.
Dolina Jaworzynki
Giewont widziany z żółtego szlaku na Przełęcz między Kopami
Teraz czeka nas dalszy marsz w kierunku południowym, początkowo wśród gęstej kosodrzewiny, która po kilku minutach odsłania jednak jedną z najładniejszych tatrzańskich panoram, a mianowicie panoramę Hali Gąsienicowej wraz z otaczającymi ją szczytami, w tym wyglądającym groźnie Kościelcem, potężną Świnicą i słynną granią Orlej Perci. W dole doliny widać także schronisko Murowaniec, stanowiące dogodny punkt na odpoczynek przed dalszą wędrówką.

Koszysta i Waksmundzki Wierch z okolic Przełęczy między Kopami
Hala Gąsienicowa, zejście do Murowańca (w dole po lewej stronie)
Żółta Turnia w świetle zachodzącego słońca

Mały Kościelec, za nim Kościelec, po lewej Kozi Wierch i Kozie Czuby
Szczyty zamykające Halę Gąsienicową, od lewej: Kozi Wierch, Kozie Czuby, Zamarła Turnia, na pierwszym planie Kościelec (w cieniu Mały Kościelec), część masywu Świnicy

A możliwych do wyboru tras jest wiele. Najrzadziej wybieranymi opcjami są szlaki prowadzące w kierunku północno-wschodnim: czarny przez Dolinę Suchej Wody i zielony, którym dotrzeć można m.in. na Gęsią Szyję i słynącą z ładnych panoram i zachowanych zabudowań pasterskich Rusinową Polanę. Żółtym szlakiem na wschód podążać powinni zwolennicy podejścia na Przełęcz Krzyżne, czyli końcowy punkt Orlej Perci (dalej możliwe zejście do Doliny Pięciu Stawów Polskich). Dużą popularnością cieszy się natomiast niebieski szlak na południe, prowadzący zboczami Małego Kościelca do Czarnego Stawu Gąsienicowego, a dalej na Przełęcz Zawrat. Przy stawie możliwe jest także odbicie na szlaki na Kościelec, Skrajny i Zadni Granat, Buczynową Strażnicę oraz Kozią Przełęcz.
Czarny Staw Gąsienicowy, w tle Kozi Wierch i Kozie Czuby
Woda wypływająca z Czarnego Stawu Gąsienicowego, tworząca potok Sucha Woda

Sporo turystów od Murowańca udaje się również w kierunku południowo-zachodnim (równolegle biegnące szlaki żółty i czarny), dochodząc po ok. 30 minutach do rozwidlenia dróg: na Kasprowy Wierch (szlak żółty), stanowiącą granicę między Tatrami Zachodnimi i Wysokimi Przełęcz Liliowe (szlak zielony) lub przez usianą stawami Zieloną Dolinę Gąsienicową na Kościelec i Świnicką Przełęcz (szlak czarny).