środa, 13 lipca 2011

Tatry: Dolina Pięciu Stawów Polskich - Morskie Oko

Po dojściu do Doliny Pięciu Stawów Polskich, często wybieraną przez turystów opcją dalszej wędrówki jest wiodąca przez Świstową Czubę trasa do Morskiego Oka. Znaczącym walorem drogi, na pokonanie której poświęcić trzeba nieco ponad 1,5 godziny, są piękne widoki na Dolinę Pięciu Stawów Polskich i Dolinę Rybiego Potoku. Jeśli zdecydujemy się na takie rozwiązanie, po wyjściu ze schroniska w "Piątce" skręcamy w lewo, idąc niebieskim szlakiem wzdłuż północnego brzegu Przedniego Stawu Polskiego.

Przedni Staw Polski - widok spod schroniska w Dolinie Pięciu Stawów Polskich

Początkowy odcinek szlaku prowadzi wśród rumowisk skalnych po niezbyt stromym terenie. Po kilkunastu minutach nachylenie zwiększa się jednak, co oznacza rozpoczęcie właściwego podejścia na Świstową Czubę (1763 m n.p.m.). Podczas marszu co pewien czas warto robić krótkie przerwy na rozejrzenie się dookoła i podziwianie efektownej panoramy. Z trasy doskonale widać bowiem cztery stawy w kierunku zachodnim (Przedni, Mały, Wielki i Czarny), Szpiglasowy Wierch, Miedziane i Opalony Wierch na południu oraz potężne zbocza Wołoszyna od północnej strony.

Szlak na Świstową Czubę
Rumowiska skalne, w tle Wołoszyn
Malowniczy krajobraz Doliny Pięciu Stawów Polskich

Na Świstowej Czubie niebieski szlak skręca ostro w prawo, a następnie w lewo. Podczas pokonywania tej części trasy podziwiać możemy wyraźnie zaznaczoną polodowcową rzeźbę Doliny Rybiego Potoku, a także odsłaniające się graniczne szczyty zamykające dolinę od wschodu.

Dolina Rybiego Potoku

W pewnym momencie szlak skręca wyraźnie na południe, prowadząc zboczami Gładkich i Opalonego Wierchu wśród kosodrzewiny prosto do Morskiego Oka, które widzimy już kilkadziesiąt minut przed dotarciem do brzegu.

Morskie Oko i otaczające je szczyty: Żabie, Rysy, Kazalnica, Mięguszowiecki Szczyt Czarny i Mięguszowiecki Szczyt Pośredni

Nieco mozolne, choć ubarwione niezwykłymi widokami zejście prowadzi do asfaltowej drogi, którą chwilę później docieramy do największego tatrzańskiego jeziora i położonego przy nim schroniska.

Tafla Morskiego Oka i górujące nad nią szczyty, m.in. po lewej stronie Rysy (2499 m n.p.m.), po prawej Mięguszowiecki Szczyt Czarny (2410 m n.p.m.)

Morskie Oko pozostaje jednym z najchętniej obieranych celów wycieczek w polskich Tatrach. Duży wpływ ma na to łatwe dojście równą, asfaltową drogą z Palenicy Białczańskiej (ok. 2 h 20 min), piękne widoki na najwyższe szczyty Polski i Słowacji (m.in. Rysy, Mięguszowieckie Szczyty, Gerlach), a także popularność jakie zyskało przez lata historii turystyki pieszej w Tatrach. Jest także punktem, z którego udać się można w inne ciekawe miejsca: na Rysy (czerwony; 3 h 50 min), Mięguszowiecką Przełęcz pod Chłopkiem (jeden z najtrudniejszych w polskich Tatrach, do Czarnego Stawu pod Rysami czerwony, dalej zielony; 3 h), Wrota Chałubińskiego (żółty, dalej czerwony; 2 h 15 min), Szpiglasowy Wierch (żółty; 2 h 15 min) i Dolinę Pięciu Stawów Polskich opisanym powyżej niebieskim szlakiem (2 h).